NOG 4 MAANDEN!!! - Reisverslag uit Elst, Nederland van Milou Wakelkamp - WaarBenJij.nu NOG 4 MAANDEN!!! - Reisverslag uit Elst, Nederland van Milou Wakelkamp - WaarBenJij.nu

NOG 4 MAANDEN!!!

Door: Milou

Blijf op de hoogte en volg Milou

11 September 2015 | Nederland, Elst

4 maanden klinkt misschien lang, maar er moet nog veel voorbereiding gebeuren, voordat ik op 5 februari met school naar Zuid-Afrika vlieg. Ik ben super blij dat ik deze kans heb gekregen en dat ik uit alle brieven en gesprekken ben uitgekozen, samen met een superleuke groep andere.
De meeste mensen kende ik in het begin helemaal niet goed, maar nu al heb k met heel veel een betere band gekregen. En we hebben eigenlijk pas 2 bijeenkomsten gehad! De volgende bijeenkomst is 11 oktober, er is dan een teambuildingsdag.
Er komen nog veel meer leuke dingen als voorbereiding en ik heb er heel veel zin in. Voordat ik het weet zijn die 4 maanden dus om en dan zit ik in het vliegtuig naar Kaapstad, via Istanbul. Als we in Kaapstad zijn geland, moeten we nog een stuk reizen naar Genadendal, het dorpje waar we verblijven.

Genadendal is een plaats met ongeveer 5500 inwoners in de Zuid-Afrikaanse gemeente Theewaterskloof. Genadendal heeft een rijke spirituele geschiedenis en was de eerste missiepost in het zuiden van Afrika.
Het is ontdekt door Georg Schmidt, een Duitse missionaris van de Moravische kerk die zich in April 1738 vestigden in het dorpje, wat toen nog Baviaanskloof heette. Hij verspreidde het geloof onder de zwarte bevolking en leerde hen lezen en schrijven. In 1838 kwam in Genadendal de eerste lerarenopleiding van Zuid-Afrika. Alleen de bedoeling was dat hij alleen de bevolking zou evangeliseren.
In 1744 moest meneer Schmidt terug met de boot naar Nederland. Maar in 1792 kwamen een paar nieuwe Duitse en Nederlandse missionarissen en die pakten het werk van Schmidt weer op. Er kwamen steeds meer mensen vanuit Kaapstad en andere streken naar deze veilige plek. Hier woonde blank en zwart samen, ze gingen zelfs naar dezelfde kerk. De bevolking bleef maar groeien en uiteindelijk was Genadendal, op Kaapstad na, de grootste koloniale nederzetting in Zuid-Afrika.
In 1909 vond de Zuid-Afrikaanse regering het wel genoeg. Het apartheidsregime kwam op en de lerarenschool voor zwarten werd gesloten. De overheid vond dat ze beter op het land konden werken.
In Genadendal kun je een museum, een restaurant, een bibliotheek, een politiebureau, een paar basisscholen, een middelbare school en een paar kleine winkeltjes vinden. En een heleboel kerken. Maar er is meer te zien in het buurdorp Greyton.
Een groot deel van Greyton is bevolkt met rijke Britten die met pensioen zijn en er zijn een heleboel leuke restaurantjes. In Greyton is de Apartheid nog goed zichtbaar, aangezien de blanken en zwarten (bijna) niet bij elkaar wonen. Ook doen de zwarten en kleurlingen het ‘makkelijkere’ werk, zoals serveren in restaurants en vakken vullen, terwijl de blanken hun bazen zijn. Dat is overal in Zuid-Afrika nog wel te zien.

Genadendal ligt in de provincie West Kaap. Het is een provincie met enorme afwisseling. Door de kust en de bergen verandert het landschap en bijbehorende klimaatzone telkens weer. Maar er is nog veel meer dan de natuur.
De Kaapse wijnen bijvoorbeeld, die je op de wijnfarms kunt proeven en waar meestal mooie landgoederen zijn. Het hart van het wijngebied is Stellenbosch.
Typisch voor de Kaap is het fynbos, dat is een type begroeiing die uniek is in de wereld. De protea is de belangrijkste soort van dit fynbos, andere soorten zijn erica's en restio's.
Helemaal bekend is de Kaap natuurlijk door de Tafelberg in Kaapstad en door Kaap de Goede Hoop, het meest zuidwestelijke puntje van Afrika.

Zuid-Afrika is een land met een geschiedenis. Zuid-Afrika is een land met culturen. Zuid-Afrika is een land met diverse bevolkingsgroepen en elf officiële talen. Zuid-Afrika is een land met prachtige natuur. Zuid-Afrika is een land met veel afwisseling. Zuid-Afrika is een land waar je nooit iets zeker weet. Maar wat ik wel zeker weet, is dat ik heel veel zin heb om er heen te gaan. Nog 4 maanden.